Kategorier
Uncategorized

MARKEDSFØRING VIA INSTAGRAM

I dette innlegget skal jeg ta for meg tjenesten Instagram, og beskrive noen steg om hvordan man kan markedsføre seg via denne plattformen. Instagram brukes av privatpersoner, bedrifter og influenser til å dele bilder, videoer, stories, annonsering og reklame. Denne plattformen er ganske stor og brukes av en stor befolkning i verden, og det finnes ulike måter å markedsføre seg via denne tjenesten.

Innlegg

For en bedriftskonto er det generelt viktig å oppdatere profilen sin med nye bilder og videoer av nye produkter og tjenester. Slik oppdaterer du forbrukerne om nyhetene som kommer, og samtidig vise sitt engasjement til å drive sin bedrift videre. Som en bedriftsprofil på Instagram kan man velge å promotere innlegget man skal legge ut. Før du velger å promotere innlegget ditt, må du tenke deg gjennom hvordan innholdet skal påvirke kunden til å foreta et kjøp hos deg. Ved å skape best mulig innhold, kan man eksempelvis opprettet en kort video om produktet eller tjenesten og forteller hva det går ut på, eller bruke et bilde som reklame som skaper oppmerksomhet.

Andre måter å skape engasjement i innlegget på er og opprettet en konkurranse. Mange oppretter en «give away» konkurranse, hvor du som regel må like innlegget deres og tagge noen venner for å skape en spredning på konkurransen. Deretter har konkurransen en frist, og man kan vinne et produkt/tjeneste eller et gavekort fra bedriften det gjelder. Dette er også en fin mulighet å reklamere for sine nyheter. Under kan dere se et eksempel av en konkurranse som Junkyard har lagt ut på Instagram.

Skjermdump fra Instagram

Stories

Instagram-stories har blitt populært i de siste årene hvor brukerne oppdaterer seg på stories og engasjerer seg til å dele ut noe nytt hver dag. Stories på Instagram er en utrolig fin måte å bruke på som hjelpemiddel for å markedsføre. Via markedsføring på stories, kan du vise nyheter av produktet/tjenesten, og legge til lenke av profilen din slik at kundene kan trykke seg gjennom og komme direkte inn i nettbutikken. Deretter har du en fin mulighet å opprette en spørreundersøkelse, hvor du kan spørre etter spørsmål og svar fra dine kunder og forbrukere om dine produkter/tjenester. Hvis du eksempelvis selger klær, kan du opprette en spørreundersøkelse hvor du sammenligner to ulike plagg, der du spør etter hvilket klesplagg «du» liker best. Dette vil engasjere forbrukerne til å delta i. Du må være oppmerksom på at en storie på Instagram varer kun i 24-timer, og blir automatisk slettet etter det. Du har muligheten til å reagere på stories eller svare på dem via en melding.

Annonse/reklame

Mange bedrifter velger deretter å sponse sine produkter/tjenester via Instagram. Disse sponsorene dukker opp underveis når du blar gjennom feeden på Instagram. Som regel pleier de å legge til noen bilder av produktene/tjenestene sine som du kan bla gjennom, og trykke på en lenke, og da kommer du direkte inn i nettbutikken for å handle.

Influencere på Instagram pleier som oftest å reklamere for produkter de kjøper fra et sted. Da går de gjennom produktet enten på stories, legger ut innlegg med bilde eller video. Deretter kan du få en rabattkode som de legger ved i kommentarfeltet som du kan bruke, hvis du velger å kjøpe samme produkt fra samme sted.

Her er et tilfeldig annonse fra Morris som reklamerer for sine klesplagg, og du kan bla gjennom deres plagg og trykke på «handle nå» for å komme seg direkte inn på nettsiden deres.

Skjermdump fra Instagram

Insta-shopping

Instagram har fått en shopping sted hvor bedrifter har mulighet for å øke salg og trafikk på sin nettside. Denne nettshoppingen er veldig enkel å bruke og ikke komplisert. Her har forskjellige bedrifter tilgang til salg av produkter og tjenester, og kan enkelt komme seg direkte inn i nettsiden deres. Ifølge en artikkel trykker «130 millioner» Instagram-brukere hver måned inn på en shopping innlegg. Dette tyder på at det er fremgang og noe som fungerer for bedrifter. Dette er en mulighet som bedrifter bør prioritere for markedsføringen sin, slik at de gir mulighet for kundene sine til å være lett tilgjengelig, og øker sjansen for kjøp av produkter og tjenester av kunder.

Skjermdump fra Instagram

Oppsummering

Etter min anbefaling er denne plattformen et av de sterkeste når det gjelder markedsføring. Instagram har blitt utrolig populært i Norge og generell verden rundt. Du kan oppnå en stor målgruppe via denne tjenesten og kan oppnås i en stor mengde med mennesker.

Kilder

Hilde Gretland Andersen. Shoplabs, 2019. «Øk salg med Insta-Shopping».

https://www.shoplabs.no/butikkbloggen/instagram-shopping

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *