Kategorier
Uncategorized

Hvilke digitale markedsføringskanaler bør anbefales i 2021?

I dagens innlegg skal jeg skrive om hva slags markedsføringskanaler bedrifter bør benytte seg av som er basert på statistikk og trender. Nå til dags har det blitt mer vanlig å benytte seg av flere og flere sosiale medier til å kontakte personer/bedrifter, poste ut bilder, reklamere for en jobbstilling, tjeneste eller produkter. Tidligere fikk vi tilsendt reklamer i posten, men denne utviklingen er mer fremtidsrettet og bærekraftig. Hverdag setter vi mye av tiden vår til å gå gjennom nyheter i det sosiale mediet. Det finnes mage forskjellige digitale kanaler, men hvilke burde man satse på for å markedsføre bedriften sin? I dette innlegget skal jeg sette søkelys på to digitale kanaler, Facebook og Instagram.  

DIGITALE MARKEDSFØRINGSKANALER

I følge tenkdigialt er sosiale medier en verdifull ressurs for moderne bedrifter. Ca. halvparten av befolkningen i verden bruker sosiale medier. Dette betyr at disse nettverkene betyr utrolig mye for mange bedrifter og privatpersoner, og ikke minst er det en enkel måte å nå til personene direkte. Grunnen til at sosiale medier er en god markedsføringskanal, er fordi den skaper en direkte kommunikasjon mellom bedriften din og kundene dine. Dermed kan dine kunder holde seg oppdatert til enhver nyhet om dine produkter og tjenester.

Kantar utdyper sin mening om at «bruken av sosiale medier har eksplodert». Dermed har det blitt undersøkt av TNS Gallups InterBuss om at nordmenn fra og med 15 år + i gjennomsnitt deltar i 1,5 nettsamfunn. Trafikken på sosiale medier øker, dette fører til at bedrifter og andre organisasjoner engasjerer seg mer på sosiale medier for å markedsføre og få inn mest mulig mennesker. Da pandemien inntok Norge, førte det til nedstenging av de fleste stedene. De fleste hadde hjemmekontor, noen mistet jobb, mens andre ble permitterte og dette førte til at flere begynte å bruke mer av sosiale medier som Facebook, Instagram osv. Dette har ført til at flere bedrifter har fått interesse til å publisere annonser på disse mediene slik at de når til befolkningen rundt omkring i Norge.

FACEBOOK

Facebook ble opprettet i 2004 av Mark Zuckerberg. I dag har Facebook blitt den største digitale markedskanalen som finnes blant alle sosiale medier. I Norge har ca. 3,5 millioner mennesker opprettet en profil hos Facebook. Dette tilsvarer hele 83 prosent av befolkningen til Norge. I følge Kantar er det opptil 46 prosent mennesker i Norge som er innom Facebook daglig. Ifølge statistikken til Ipsos, blir denne plattformen brukt av alle slags aldersgrupper. Unge mennesker fra aldersgruppe 18-29 år som bruker Facebook, viser tallet at bruken av Facebook synker fra 83 prosent til 79 prosent.

Ved å annonsere et produkt eller en tjeneste på Facebook, kan du mulig nå til de aller fleste befolkningene i Norge. Dette er en god mulighet for din bedrift å være aktiv på Facebook, og bruke denne plattformen som markedsføringsstrategi. Det er en god mulighet for å ta imot sjansen, hvor du faktisk finner absolutt alle aldersgrupper til stedet på et sted, og dermed hvor flest folk er synlige. Da du velger å annonsere på Facebook, kan du videre publisere samme annonse på Instagram.

Under ser du et eksempel av det første annonsen som dukket opp på min Facebook profil. Dette er en annonse om en bolig, da jeg ofte ser etter nye bolig prosjekter.

Skjermbilde fra Facebook

INSTAGRAM

Denne plattformen er en gratis fotodelingstjeneste og sosialt nettverk som ble opprettet i 2010. Via denne tjenesten kan du som en bruker ta et bilde, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket. I 2012 ble denne tjenesten kjøpt opp av Facebook.

Ifølge Ipsos har ca. 2,6 millioner nordmenn opprettet en profil hos Instagram. Dette tilsvarer opptil 63 prosent av den norske befolkningen i Norge. Denne plattformen er også utrolig populær blant den norske befolkningen, hvor vi finner nesten alle aldersgrupper. Det er fremdeles ikke så mange eldre mennesker som er aktive på denne plattformen. De fleste som er mest aktive er under 30 år.

Etter min mening, så er den en av de beste plattformene å markedsføre produkter/tjenester på etter Facebook. Når du strømmer gjennom bilder og videoer på brukeren din, er det like lett at det dukker opp flere annonser underveis. Det er masse forskjellige annonser som du lett kan trykke gjennom og komme direkte inn på nettsiden deres eller på produktet. Her finner du til og med nye jobb muligheter. Under kan du se et eksempel av en annonse som dukket opp på min profil om mulighet for jobb.

Skjermbilde fra Instagram

OPPSUMMERING  

Det finnes mange digitale plattformer å velge mellom for markedsføring. Når man skal markedsføre, må man se etter målgruppe og hvor det er mest trafikk blant mennesker i det sosiale livet. Ettersom min personlig mening mener jeg at Instagram og Facebook er de beste markedsføringskanalene en bedrift eller organisasjon kan prøve på. Disse to plattformene har stor vekst og kommer til å bli større i nærmeste framtid.

Kilder

Hult, Svein Roar, 2021 «Sosiale medier som markedsføringskanal» Tilgjengelig fra:

https://kantar.no/tns-innsikt/sosiale-medier-som-markedsforingskanal

Ipsos, 2021. «Sosiale medier tracker Q1´21».

https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-04/Ipsos%20SoMe-tracker%20Q1%2721.pdf

Wikipedia, 2021. «Instagram».

https://no.wikipedia.org/wiki/Instagram

Jan Sollid Storehaug, 2020. «Tenk Digitalt».

Ett svar til “Hvilke digitale markedsføringskanaler bør anbefales i 2021?”

Interessant, Ismail. Jeg setter pris på at du inkluderer relevant statistikk og at du viser eksempler fra egen feed. Jeg skulle likt å lest enda flere argumenter for hvorfor Instagram er så bra, også tenker jeg at undertitlene dine kunne vært noe mer tilpasset det folk søker etter i Google 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *