Kategorier
Uncategorized

Selvrefleksjonsnotat

Da er del 3 E-varehandel med foreleser Karl Phillip gjennomført. Denne delen av digital markedsføring har vært spennende, og masse lærerikt stoff. Eksamensoppgaven handlet om å opprette en velfungerende nettbutikk, noe som er relativt spennende og utfordrende. Under opprettelse av nettbutikken var det ganske fengende, da vi har brukt masse tid på å opprette en velfungerende nettbutikk, brukt energi på å planlegge og sette opp et prosjekt som skal fungere. Dette var veldig interessant for både meg og min gruppe, da vi har samarbeidet godt sammen. I dette innlegget skal jeg snakke rundt om min refleksjon av denne delen med Karl Phillip.

Oppstart

På starten, slet vi med å velge et konsept å starte med. Vi hadde lagt frem forslag som vi kunne velge mellom, og valget var mellom å selge produkter eller selge en tjeneste som mennesker kunne ha trengt. Dette førte til at vår oppstart tok lengre tid enn forventet. Da vi gikk gjennom forslagene våres sammen, bestemte vi oss for å selge tjenester først. Vi begynte å planlegge og sjekke ut leveringstid av leveransen og produktene. Vi fant ut fort at på grunn av covid-19 pandemien, kunne leveransen av varer ta for lang tid. Vi hadde ikke mye av tid, og beslutningen måtte tas snarest.

(Skjermbilde av forsiden på nettbutikken vår)

Vi ønsket å gjøre noe litt annerledes, et konsept som var litt grønnere. Deretter fikk en i gruppen idè fra den forrige delen av dette valgfaget om et bærekraftig alternativ. Hvorfor ikke selge «second hand» klær? Vi ønsket et grønnere konsept, derfor ble dette alternativet godkjent fra alle i gruppen på sparket. Vi bestemte oss for å selge gjenbrukte klær, og vi kom i gang raskt med konseptet.

Vi tenkte godt igjennom og kom frem til at alle sammen hadde flere brukte/ubrukte plagg som vi ikke bruker, både små og store i størrelsen. For å fylle opp lageret vårt, kunne vi samle inn ubrukte/brukte klær fra familie, venner og bekjente. Med dette konseptet har vi lett tilgjengelig av masse klær, mindre stress med tanke på bestilling av klær, dermed unngår vi for eksempel å tenke på dagens mote og design. Dette er gjenbrukte klær som har blitt godt tatt vare på. Vi har alt fra skreddersydde plagg, limited edition utgaver, utgåtte varer og masse mer. Dette blir som sagt «første mann til mølla» opplegg, da det ikke finnes flere størrelser av samme plagg.

Målgruppe

Da vi ble enige om hva vi ønsket å selge, kom vi hjem og begynte å rydde i klesskapene våres. Vi fant fort ut at vi har litt bredt utvalg av klær med forskjellige størrelser fra XS til XL og masse plagg til overs. Planen ble å selge alt av de gamle gjenbrukte klærne og nye klær hvis vi ikke bruker eller liker, så lenge kvaliteten er god nok. Dermed skal vi få inn klær fra våre bekjente som de ikke bruker, klær fra forskjellige aldersgrupper. Her har vi mulighet til å selge klær til både barn og voksne.  

Vi har også lagt opp mulighet for at folk kan donere klær til oss fra alle aldersgrupper. Ut ifra dette så har vi en åpen aldersgruppe, og tar imot alle slags klær, så lenge de er i god stand og brukervennlige.

OKR

OKR står for Objective & Key Results. Hver uke måtte vi sende inn en rapport for å rapportere om status for vår nettbutikk. Under har dere oversikt over vår første status om nettbutikk. Vi satte opp disse målene før vi hadde bestemt oss for hva vi skulle selge i nettbutikken. Vi tenkte over at det må være noen vanskelige mål å nå til, og noen mål å strekke seg etter. 

(Bilde over hvordan en OKR rapport ser ut. Dette er vår første rapport som ble sendt inn første uka)

Planlegging av produkt/tjeneste

Etter en kort diskusjon blant gruppa, ble vi enige om å ikke ha en eneste krone i våres lommer fra fortjenesten av salget. All inntjening fra vår nettbutikk skal doneres videre til veldedighet. Videre tenkte vi at vi kan samle inn pengene fra salget hver måned, og videresende et samlet beløp til Unicef og Redd Barna. Grunnen til at vi har valgt det slik er fordi vi ønsker å hjelpe til mennesker i verden som har behov for både penger, mat og drikke.

På grunn av pandemien har flere mennesker, familier og studenter slitet med økonomi. Butikker har vært stengt og vi ønsket å tilby klær til alle aldersgrupper til en god pris. Via vår nettside groupopti.com, kan hele Norge benytte seg av nettsiden og bestille klær. Mennesker som bor i Oslo området får levert klær via selskapet Helthjem, mens boende utenfor Oslo får tilsendt pakken via posten. Konseptet er enkel, og går ut på en vinn-vinn-mulighet. Kundene får mulighet for å handle gode klær til billig penge, dermed går hele fortjenesten til veldedighet. Vi tjener som sagt ingenting på dette, bortsett fra at vi prøver å få til noe for både befolkningen i Norge, og til de fattige rundt omkring i verden. Dette er noe vi fra groupopti.com har bestemt oss for, og ikke angrer på et sekund.

Vi har sjekket litt rundt på nettet, flere aktører/tjenester tilbyr «second hand» klær til billig penge. Vi har noen eksempler som finn.no, loppemarked og Zalando. Vi ønsket å opprette en nettbutikk, hvor du kun får muligheten til å handle forskjellige typer av klær på et sted.

Opprettelse av nettbutikk

Vi opprettet nettbutikken litt sent. Grunnen til det var at vi var usikre på hva vi skulle selge og hva slags konsept vi skulle drive. Når konseptet ble valgt, ble vi mer effektive med å opprette nettbutikken fortest mulig, slik at vi kunne starte med å legge ut bilder av klær. Nettbutikken vår ble opprettet i Shopify. Selve oppsettet av nettbutikken var litt avansert, og det tok litt tid å komme seg i gang. Opprettelsen av nettbutikken gikk ganske bra etter hvert, da vi prøvde oss litt rundt på forskjellige funksjoner. Fordelen var at en av medlemmene fra groupopti.com kunne litt av konseptet med å opprette nettbutikk, og videre ble vi lært opp av han.

Videre i nettbutikken har vi valgt å benytte oss av messenger-chat, slik at kunder kan komme i kommunikasjon med oss eller kontakte oss via mail.

Markedsføring

Videre tenkte vi på hvordan vi skal markedsføre vår nettbutikk til det sosiale nettverket. Vi opprettet en egen konto på Instagram og Facebook. Vi skal bruke instagram-konto til å poste ut forskjellige bilder av klær vi skal selge, mens facebook vil vi bruke til å annonsere annonser til å markedsføre oss best mulig. Disse to plattformene har blitt vanlig i det daglige livet til ethvert menneske.

Vi har fått hjelp av en kjent youtuber/influencer Emilie Paulsen. Hun har gitt en shoutout på instagram for å hjelpe oss med å markedsføre vår nettbutikk. Dette vil påvirke vår nettside hvor vi får flere besøkende på nettsiden, og vil øke antall følgere på instagram. Planen videre er at vi skal samarbeide med Paulsen hvor hun skal lage en youtube video og at hun skal kvitte seg med masse klær som videre kan bli solgt via vår nettside. Grunnen til at vi har valgt å bruke en youtuber/influencer til konseptet vårt er at dagens samfunn følger slike influencere og blir inspirert av dem. Dermed reklamerer de tjenester/produkter for andre aktører som hun skal gjøre for oss.

(Reklame fra Emilie Paulsen)

Videre har vi lagt opp en «Give away» konkurranse, hvor våre følgere får en mulighet til å vinne et gavekort. Dette gjelder kun to heldige vinnere som får muligheten. Eneste dem trenger å gjøre for å delta i konkurransen er å følge våre to digitale plattformer og like det første innlegget. Deretter tagge noen venner i kommentarfeltet.

Læringsutbytte

På starten av, før opprettelsen av nettbutikken var jeg ganske skeptisk. Dette var noe nytt for meg, og følte at jeg ikke hadde noe kunnskap om det, samtidig var jeg usikker på hvordan dette skulle gjennomføres. I løpet av kort tid, kom vi i gang med prosessen av planlegging og oppstartfasen av nettbutikken. Med en god idé og plan for fremdrift foran oss, fikk vi lettelser og kom ganske raskt i gang med konseptet vårt.

Vi fikk kjent litt på oss at man må tørre og sette opp gode og høye mål. Som jeg nevnte tidligere, vi satte opp litt høye mål og forventninger på starten, slik at vi skulle jobbe oss frem til det. Som sagt, dette var noe nytt for oss. Vi jobbet godt sammen som et team, og satte opp mål og forventninger for hva som måtte bli ferdig. Vi er utrolig fornøyde over arbeidet vårt, og hva vi har fått til i løpet av kort tid.

Den mest kuleste opplevelsen var at hele prosessen sto på oss selv. Vi selv var sjefene over arbeidet vårt. Her kunne vi bestemte selv hvor langt vi skulle strekke oss og skulle sette våre egne begrensninger. Jeg har fått kjent på at det er utrolig viktig med å ha riktige planer, tidsfrister og oversikt over hva og når ting skal skje. Bruk av OKR som styringssett, var et utrolig godt hjelpemiddel som hadde kontroll underveis over hva vi jobbet opp mot. Dermed fikk vi kjent på hvordan man oppretter sin egen nettbutikk, og oppnår suksess rundt det. Samtidig hvordan man samarbeider med en influencer/youtuber for å oppnå markedsføring og flyt i nettbutikken.  

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *