Kategorier
Uncategorized

Bruken av Google Analytics

Da er delen til Karl Phillip over, og vi har startet den siste delen i Digital markedsføring med Marius. Denne delen av Digital markedsføring har vi Marius Vetaas Thomassen som foreleser. Jeg må være ærlig om at dette semesteret har vært ganske tøft og krevende med masse forskjellig lærestoff, samtidig har det vært en lærerik periode. I dette innlegget skal jeg snakke om Google Analytics og Tag Manager, og vise hvordan man får bruk av disse tjenestene for å få oversikt over en nettside.

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er tjenesten som tilhører Google. Ved hjelp av denne tjenesten kan du se statistikk over antall besøkende på din nettside eller bloggen din. Denne tjenesten blir brukt av utrolig mange markedsførere. Disse markedsførerne bruker denne tjenesten for å sjekke hvor lenge besøkende forblir på deres nettside, hva slags aldersgruppe som besøker innom. Som sagt, hjelper denne tjenesten med å tilpasse nettsiden for å endre eller forbedre statistikk.

Ved hjelp av videoen under får du et raskt innblikk over hva Google Analytics handler om.

Komme i gang med tjenesten

Først og fremst må du opprette en bruker på hjemmesiden til Google Analytics som er helt gratis. Ved opprettelsen av kontoen må du velge område du skal holde til, og opprette en rapporteringsvisning. Til slutt får du en sporingskode, og denne sporingskoden skal du legge til nettsiden du bruker. Det er en veldig enkel prosess, og hvis du skulle trengt hjelp, kan du sjekke ut på nettsiden deres hvor de følger deg opp underveis.

Gjennom dette semesteret har vi blitt bedt om å gjennomføre en del kurs, og en av dem er Google Analytics. Etter å ha gjennomført dette kurset, får du en bedre forståelse av Google Analytics og til slutt får du et sertifikat som skal være bevis på gjennomføringen av kurset. Videre kan du vurdere om du ønsker å gå i dybden av denne tjenesten og ta flere kurs for mer erfaring. Jeg anbefaler alle som studerer markedsføring eller har digital markedsføring som valgemnet om å fullføre disse kursene. Disse kursene er lærerike, samt du får sertifikat på gjennomføring av hver kurs som kan være nyttig å legge til på din CV eller Linkedin profil.

Bruken av Google Analytics på studentblogg

Under opprettelse av studentbloggen min, fikk vi beskjed om å opprette Google Analytics på WordPress. Jeg har brukt tjenesten til å sjekke hvor mange og hvor ofte besøkende som har vært innom nettsiden min, og hvilke artikler som blir lest mest. Dette er faktisk kjempegøy å følge med på, siden jeg aldri har opprettet en nettside før hvor folk besøker min nettside og leser mine innlegg. Samtidig ser jeg etter forbedringer for hvert innlegg jeg legger ut, slik at flere og flere besøker min nettside og lærer noe nytt.

Under kan dere sjekke ut fordelene jeg synes har vært bra ved bruk av Google Analytics:

  • Gir oversikt over besøkende og trafikken på nettsiden din
  • Du får oversikt over hvilke innlegg som blir lest og hvor lenge de forblir i nettsiden
  • Du kan finne ut aldersgruppe på leseren, og i hvilken verdensdel eller land leseren befinner seg i.
  • Ved hjelp av all data og info du får fra Google Analytics, kan du forbedre din nettside og dine blogger. Samtidig hva leserne liker å lese av tema/innhold.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *