Kategorier
Uncategorized

Plattformtjenesten Nabobil

I dette innlegget har jeg valgt å ta for meg hvordan den norske plattformtjenesten Nabobil.no fungerer, hvem aktørene er og hva plattformen gjør for å senke brukernes transaksjonskostnader. I dette innlegget skal jeg svare på hva en digital plattform er, hva Nabobil gjør for å senke brukernes transaksjonskostnader og til slutt mitt syn på Nabobils fremtid.

https://blogg.nabobil.no/blog/getaround

Plattformtjeneste

Digitale plattformer består av forretningsmodell hvor den skaper verdier via transaksjoner mellom uavhengige grupper som vanligvis er konsumenter og produsenter. Plattformene eier ikke selve produksjonen, men skaper nettsamfunn og markeder hvor produksjonen omsettes. Det finnes mange plattformer innen tjenester, produkter, betaling, sosiale nettverk, kommunikasjon, programmering og i digitalt innhold. Det som ligger til grunn for digitale plattformtjenester er teknologi og brukeropplevelsen, men teknologi utgjør ikke den digital plattform i seg selv.

Hva er en delingsøkonomi?

Først og fremst vil jeg redegjøre for hva begrepet delingsøkonomi kjennetegner: «en tredjepart formidler kontakt mellom tilbyder og etterspørrer. Tredjeparten opererer som en plattform der tilbyder og etterspørrer kobles. Plattformen er digital og i mange tilfeller en mobilapplikasjon. Plattformløsningen reduserer kostnadene ved transaksjoner gjennom at det blir lettere for tilbyder og etterspørrer å finne hverandre. De reduserte transaksjonskostnadene gjør at handel kan foregå på nye måter og på nye områder».

https://dig2100.no/delingsokonomi-fordeler-og-ulemper-med-nabobil/

Hva er Nabobil?

Nabobil.no er en nettbasert utleietjeneste av privatbiler for både forbruker- og næringsmarkedet basert på delingsøkonomi. Nabobil er en markedsplass som imøtekommer privatpersoner som ønsker å leie en bil fra andre privatpersoner som da leier ut sin egen bil. Nabobil var Norges største bildelingstjeneste i 2019. Dermed har denne utleietjenesten dannet plattformer rundt omkring i Norge, de befinner seg i 200 kommuner og i 90 norske byer. Denne tjenesten er veldig enkel hvor du kan laste ned appen på din smarttelefon eller logge inn på nettet, deretter sjekke ut tilgjengeligheten av den bilen du ønsker å leie. Det finnes Nabobiler over hele landet. Har du behov for å leie bil for eksempel hvis du skal på hyttetur eller på en konfirmasjon, bruk søkefunksjonen og søk på adresse, tettsted eller by for å sjekke om det er noen Nabobiler tilgjengelig i nærheten av deg. I juni 2019 ble Nabobil kjøpt opp av Getaround for 100 millioner kroner.

Det finnes andre bilutleietjenester som Avis, Hertz, Sixt og mange flere tjenester, men Nabobil er en av dem og faktisk en av de billigste. En av de største forskjellene mellom disse aktørene er at alle eier sine biler som er til utleie, mens Nabobil eier ingen av dem. En annen stor forskjell er at du finner fra små til store, Premium og sports biler hos Nabobil. Noen enkelte leietakere har visse krav for å leie bilene deres, og det er fordi det er enten sports- eller Premium biler, slik at de forbinder seg en garanti fra kunden at de ikke misbruker bilene. Prisklassen varierer ut ifra ditt ønske, men det er ganske billigere enn andre bilutleietjenester.

Her kan du se hvordan Nabobil fungerer.

Nabobils mål

Norge ønsker å gjøre hovedstaden Oslo til et bilfritt byliv. Kostnadene med å eie egen bil har økt med tanke på høye bompenger, prisene på drivstoff har økt og parkeringsplassene i Oslo sentrum har for det meste blitt fjernet. De ønsker å innføre et grønnere alternativ enn å eie bil. Nabobil tilbyr utleie av biler når enn du vil og når du vil. Du slipper å tenke på alle de ekstra kostnadene med å ha egen bil. De driver en god ressurs for oss forbrukere hvor vi har en god mulighet for å utnytte. Bor du på landet, trenger du ikke å eie en bil til, åpne Nabobil appen og finn den bilen du ønsker å kjøre. Du trenger ikke å tenke på forsikring, da utleie bilen din allerede er forsikret og dekker skader opptil en million kroner. Ikke minst, tilbyr mange leietakere en nøkkelfri bil hvor du ikke trenger å være avhengig eieren.

https://blogg.nabobil.no/blog/nabobil-uten-nokkel

Allerede er det opptil 250 000 personer som har registrert en profil hos dem og 85 000 av disse har leid en bil. Det er ca. 7 500 privatbiler som er lagt ut for utleie, jo flere som legger ut, jo flere forbrukere vil leie din bil. Det er rart å tenke på at norske biler i snitt står stille mer enn 23 timer per dag. I sommer 2020 var det tidenes sommer. Selv om korona pandemien hersket over hele landet, åpnet regjeringen for innenlandsreise og for å dra på hyttene sine. Denne muligheten utnyttet den norske befolkningen, hvor de da leide biler fra Nabobil. Oppsummert fikk Nabobil opptjent 36 millioner kroner i sommer til Nabobils utleiere, hvor utleiere kjørte til sammen 10 millioner kilometer på norske veier.  

Hvem er tjenesteytere?

Som nevnt tidligere, Nabobil eier ingen biler selv. For å få til utleietjeneste må det til med engasjerte bileiere som ønsker å tjene penger på utleie og leietakere som ønsker å leie bil.

Hvem kan leie biler:

  • Personer over 23 år med førerkort klasse B
  • Alle som har tilgang til appen/nettsiden deres. Må registrere seg som en bruker først
  • De som har behov for en bil, både for langtids- og korttidsutleie
  • Privatpersoner og bedrifter
  • Nabobil strekker seg til hele landet, kan leies fra hvor enn du ønsker fra hvis det er tilgjengelige biler

Brukerens transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader referer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste. Ifølge Arne Krokan beskriver han i boken sin «Nettverksøkonomi» om transaksjonskostnader og de består av seks steg. Jeg tar for meg fire av disse stegene:

  • Søkekostnader: handler om å finne frem de ulike alternativene du ønsker å finne frem og det som passer deg best. Når du søker etter biler i Nabobil appen er på nettstedet deres, kan du bla gjennom de ulike alternativene og se etter det du ønsker å leie. Du finner frem alt fra prisklasse til og med ulike biltyper.
  • Informasjonskostnader: er informasjon som du trenger eller lurer på om de ulike alternativene. Hos Nabobil har alle utleiere og forbrukere en profil med litt info om seg selv og et profilbilde. Man kan dermed vurdere utleiere og utleieren kan vurdere leietakeren og rangere dem fra en til fem stjerner. Med en slik vurdering på en leietaker kan utleieren bli litt kjent med tidligere anmeldelser på personen og vurdere om å leie bilen eller ikke. Man finner også all informasjonen du trenger om kjøretøyet. Har du noen spørsmål angående leieforhold og generell info, kan du besøke deres hjelpeside.
  • Forhandlingskostnader: det er kostnader som er knyttet til å forhandle om vilkår. Det kommer ann på hvilket kjøretøy du ønsker å leie. Noen utleiere krever mer enn andre på grunn av kjøretøyet sitt uavhengig hvilken type bil det er. Førerkort er et krav før du leier bilen. Pris og tilgjengelighet på bilen er bestemt på forhånd, begge partene slipper den diskusjonen med hverandre. Noen utleiere kan være snille og se bort ifra hvis du har kjørt over kilometerstand enn avtalt. Her gjelder det å ha tillit til hverandre, spesielt fra utleieren sin side.
  • Tvangskostnader: det kan oppstå tilfeller hvor utleier og leietaker er uenige og krever deler av summen tilbake. Jeg har opplevd lignende hos Nabobil, hvor jeg dagen før leie av bilen får en melding fra utleieren at bilen ikke er i topp stand etter sist utleie. Bilen var kjørbar og skulle ikke lage noen problemer da bilen hadde vært hos en mekaniker, men forstillingen på rattet var ikke akkurat rett. Jeg fikk muligheten til å få full refusjon tilbake på bilen, eller leie den fremdeles hvor jeg skulle få tilbake en sum pluss at jeg slapp å betale bompenger. Der og da hadde jeg ikke noe valg, så jeg godkjente og leide bilen. Bilen var egentlig ikke dårlig å kjøre, men jeg fikk en klar melding hvor utleieren var tydelig og klar på alle feilene på bilen. Før utleie av bilen, tar leietakeren bilder av bilen både utvendig og innvendig. Som regel skal alt gå fint, og her gjelder det å ha tillit til hverandre. I mitt tilfelle hadde jeg tillit til utleieren hvor han ga meg en klar og tydelig beskjed og valg om utleie.

Hvordan blir fremtiden?

Jeg tror i fremtiden vil antall utleie av biler ta av helt. Bil er en del av livet vårt, hvor vi er avhengig av en slik ressurs for å komme oss fra A til B. Vi kommer aldri til å bli kvitt bil noen gang, men det vil komme andre alternativer, som for eksempel el-biler. I storbyer ønsker dem å gjøre om disse byene til et grønnere alternativ. Samtidig ønsker regjeringen å minske med klimaforurensning. Utleie fra Nabobil er en ganske enkel og lett måte å forhandle på, du sparer ganske mye penger med å leie enn å eie din egen bil. Du bruker en bil kun når du har behov til det. Har du behov for å eie din egen bil, så kjøper du deg en bil. Bruker du den ikke så ofte, så har du en god måte å tjene penger på ved å leie den ut på Nabobil.no. Som sagt, verden er under utvikling, vi vet ikke hva fremtiden vil bringe oss til. Vi må fremdeles ta vare på miljøet vårt. Det blir spennende å følge med på utviklingen til Nabobil i henhold til problemene i samfunnet stiller opp.  

Har du en bruker hos Nabobil, og leid en bil fra denne tjenesten? Legg gjerne igjen en kommentar om opplevelsen din 🙂

Nabobil har sin egen bloggside, har du lyst til å følge med på deres blogg, sjekk den gjerne ut.

Ismail Siddique

Kilder:

Krokan, Arne . 2019. «Nettverksøkonomi.» I Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi, av Arne Krokan. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

https://blogg.markedspartner.no/ledelse/hvorfor-er-digitale-plattformer-sa-verdifulle

https://www.dn.no/delingsokonomi/grundervirksomhet/elbil/frykter-ikke-private-bilutleiere/1-1-5458464

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/nordmenn-tjente-36-millioner-kroner-pa-utleie-av-privatbil-i-sommer?publisherId=14659861&releaseId=17891340

https://blogg.nabobil.no/blog/nabobil-fem-ar

https://e24.no/naeringsliv/i/8mjPrW/nabobil-i-fortsatt-millionunderskudd-venter-store-investeringer-i-2019

https://estudie.no/transaksjonskostnader/

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-4/id2537495/sec4

4 svar til “Plattformtjenesten Nabobil”

Hei Ismail!

Flott innlegg 🙂 Du har med gode eksempler og viser at du forstår hva transaksjonskostnader er i sammenheng med Nabobil. Du har skrevet rikelig med ord + du har med video i innlegget ditt! Bra!

I dette innlegget, savner jeg at du er mer konkret i forklaringen av delingsøkonomi. Du har med teoretisk forklaring av det, men fint om du også trekker inn et praktisk eksempel så det blir lettere for lesere å forstå. På grunn av dette stikker avsnittet seg også litt ut, fordi du da ikke har trukket inn Nabobil som et konkret eksempel på en plattform som benytter seg av delingsøkonomi. Det hadde vært hensiktsmessig å inkludere noen setninger som sier det, da det vil gjøre at du har en tydeligere rød tråd på dette avsnittet og resten av innlegget ditt 🙂

Som nevnt i mitt forrige innlegg, så bør du strukturere kildelisten din ordentlig. Det har du gjort på pensumboken til Arne. Alle internettkilder bør også henvises på samme måte.

Godt jobbet 🙂 Jeg gleder meg til å lese mer fra deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *