Kategorier
Uncategorized

Hvordan studieteknikk hjelper deg under studiet ditt

in the https://studenttorget.no/index.php?show=41&expand=41,3795&arschool

Den 7. januar hadde jeg undervisning med foreleser Marianne Hagelia. Hun snakket rundt om et tema som jeg synes var veldig interessant, nemlig studieteknikk. Hun beviste oss at det finnes mange ulike teknikker vi kan benytte oss av for å lære på best mulig måte. I dagens blogginnlegg skal jeg snakke litt rundt om viktigheten av «studieteknikk».

Vi er kjent med at alle studenter lærer på ulike måter. Selv jeg blir ganske usikker til tider på hva slags studieteknikk som passer meg best, hvordan jeg skal lære meg på best mulig måte. De vanligste lære måtene er å lytte, notere underveis og stikkord. Til slutt skrive et kort sammendrag eller et tankekart ut ifra det du har notert fra undervisningen. Disse er de mest brukte studieteknikkene som fungerer på de fleste.

Ulike studieteknikk gir bedre resultater enn andre

Under forelesningen presenterte Marianne for oss en studietekning, som kalles for notatteknikk. Denne teknikken går ut på at flere studenter går sammen og skriver på et felles dokument, altså samskriving. For å benytte deg av denne teknikken, må man bruke One Note eller Google Docs. Ved bruk av en av disse, kan både en eller flere skrive på dokumentet samtidig. Ved hjelp av disse kildene, kan studentene sitte sammen og lage et felles notat enn å lage det hver for seg. Da samarbeider du bedre med andre og lærer noe nytt. Du lærer for det meste av en undervisning når du følger med, men du får ikke med deg alt. Ved hjelp av en slik kilde, kan dere bygge opp notatene deres og yte på best mulig måte.

Dagens situasjon er ganske tøft for de fleste av oss. Grunnet Corona pandemien er de fleste stedene stengt, som biblioteker, skoler og universiteter. Det skader vår prestasjon og motivasjon til å lære og fullføre dette semesteret videre. I vår tilfelle, er notatteknikk gullverdt. Siden alt av forelesninger er nettbaserte fortiden, kan notatteknikken hjelpe oss med å få i gang kommunikasjon blant studenter og øke i motivasjonen vår. Her har vi muligheten til å samarbeide tvers over nettet, uten noen komplikasjoner og uten å følge noen av myndighetenes «krav».

En slik samskrivingsøkt hadde økt nemlig vår prestasjon samt økt bevisstheten på hva vi selv skriver. Ofte er det slik at man legger mer oppmerksom på hva andre skriver og mener enn hva du tenker. Her blir du opptatt av å vite hva andre medstudenter har fått med seg som du ikke har. Jeg personlig mener at dette er en nyttig teknikk som bør testes og brukes av det daglige livet og under utdanning. Hvis du har en gruppeoppgave med dine medstudenter, da er det klokt å benytte seg av en av disse dokumentene, fordi da slipper man å sende ting til hverandre slik at man får lagt inn i dokumentet.

Den vanligste studieteknikken som blir brukt av studentene er å bare lytte til forelesningene. Man tror at man lærer alt og får med seg alt av det foreleseren sier, men det er feil. I en slik måte, er det lett å falle ut av forelesningen og komme i andre tanker. Dette har hendt flere ganger med meg og sikkert med dere også. Dessuten sier forskningen at en slik teknikk gir deg ingen nytte og du lærer minst mulig av det, altså kun 10 prosent.

Marianne fortalte litt om noe som heter «The forgetting Curve». Dette var meget interessant, og jeg kjente meg litt igjen i noen tilfeller. Det går ut på at etter endt forelesning har du allerede glemt 50 prosent av det du har lært, altså ca. 20 minutter senere. Etter to dager glemmer du 80 prosent av forelesningen. Hvis du ikke repeterer det du har lært underveis, har du bortkastet tiden din på undervisningen av å delta. Bruk tiden din godt. Husk å notere underveis. Etter endt undervisningen, skrap frem tid, sitt sammen med venner eller medstudenter og samskriv. Eller sitt alene, gå igjennom notatene dine, prøv å lage et kort sammendrag ut av det og skriv videre inn på pc. Dette vil hjelpe deg med å huske og repetere det du nettopp har lært.

Vi må jobbe med studieteknikk. Skriv notatene dine helst på et ark, dermed videre inn på pc-en. Jobb godt med notatene dine, og spør deg selv hvorfor du skrev akkurat det du har skrevet, prøv å forstå innholdet og det du har notert. Diskuter med medstudenter, dann kollokviegrupper hvor dere sitter sammen og går gjennom notatene deres. Sjekk om dere skjønner notatene til hverandre.

Ønsker du å se litt nærmere innpå studieteknikk, anbefaler jeg deg å kjøpe boken til Marianne Hagelia. Hun har skrevet den selv og går i dybden av studieteknikk.

https://www.ark.no/boker/Marianne-Hagelia-Digital-studieteknikk-9788202502461?gclid=Cj0KCQiA6Or_BRC_ARIsAPzuer_YnfcrbdeEnGB7wwlRNIIrHMmKAlloRAevJq4IQFKxWdAjXjv6M0YaAjydEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hvordan lærer vi selv på den beste mulige måten?

Det går ikke en dag hvor vi ikke lærer noe nytt. Det er ikke alltid slikt at vi stopper opp og tenker at her og nå lærte jeg noe nytt. Det er observasjonen vår. Vi observerer alt rundt oss, og vi lagrer ikke alt, kun det vi liker. Hverdag omgås vi med forskjellige mennesker, enten det er på skolen, jobb, trening eller når du henger ute med venner. Folk er forskjellige på alle slags måter, likevel liker vi ting andre gjør på.

Vi mennesker lærer på forskjellige måter. Vi er skapt for å lære nye ting, og vi har egenskaper som blir likt av andre, det vil si at de lærer av deg. Noen mennesker lærer på veldig kort tid enn andre. Det er veldig forskjellig fra person til person. Alle må finne den rette måten de mener er den beste måten for dem å lære på. Dette går dermed på viljestyrken vår, hvor mye vi ønsker å lære og hva vi ønsker å lære. Vi kan oppnå masse i livet vårt, men vi trenger motivasjon til det. Er du motivert nok til å for eksempel studere i noe du liker, vil du klare å gjennomføre studiet ditt dersom du har motivasjon og viljestyrke til det.

Tenk deg selv, livet vårt startet som et spedbarn. Vi lærte oss å snakke, språk, krabbe og til slutt hvordan vi skulle gå. Vi lærer dersom vi vokser gjennom tiden. Man slutter aldri å lære noe gjennom hele livet sitt. Til og med verden vi lever i, er i stadig forandring. Vi kan ikke unngå å ikke lære noe. Dermed lærer vi det bort til andre. Kunnskap er gullverdt. Ved å dele kunnskapen deres med andre, vil du merke at du vil huske ting mer og langvarig.

Til slutt vil jeg avslutte med at jeg har lært noe nytt om studieteknikk. Dette temaet har gitt meg gode råd og tips for hvordan jeg kan lykkes gjennom studiet mitt og hvordan jeg skal jobbe videre med fagene mine. Det har lært meg viktigheten av et fag og at skippertak er noe du burde unngå. Vi bortkaster så mye av tiden vår på andre ting enn å bruke litt av tiden til å sitte med skolearbeid. Vi vil ikke oppnå mestring, med mindre vi ikke jobber med fagene våres. Dermed øker motivasjonen vår hvis vi oppnår mestring. Vi må bare lære å bruke studieteknikkene på en riktig god måte.

Arne Krokan´s blogg: https://www.krokan.com/arne/

Kilder:

https://www.aftenposten.no/norge/i/AdVa5/bare-10-prosent-faar-med-seg-stoffet-under-forelesninger

https://forskning.no/uit-norges-arktiske-universitet-skole-og-utdanning-partner/her-er-de-beste-studieteknikkene/326821

Ismail Siddique

2 svar til “Hvordan studieteknikk hjelper deg under studiet ditt”

Hei Ismail!

Flott innlegg! Innlegget ditt var læringsrik – her lærte jeg meg mye nytt 🙂 Bra at du har brukt underoverskrifter, bilder underveis og hyperlinker kildene dine i teksten – fortsett sånn! Jeg synes det er flott at du har aktualisert temaet til koronapandemien og gitt eksempler på hvor nyttig samskriving er 🙂

Husk at du også kan bruke hyperlinking ved kildehenvisning til bilder 🙂 Da ser teksten enda mer ryddig ut!

Godt jobbet – jeg gleder meg til å lese enda mer 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *